Credo

Malgorzata Strzelec

Małgorzata Strzelec Ur. 04.07.1952 r. w Radomiu.

malgorzata_strzelec@o2.pl

Studia w latach 1972-1977 na Wydziale Malarstwa Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku. Studiowała w pracowniach malarstwa prof. Jacka Żuławskiego, a potem prof. Jerzego Usarewicza i prof. Kazimierza Ostrowskiego oraz tkaninę w pracowni prof. Józefy Wnukowej i ceramikę w pracowni prof. Hanny Żuławskiej. Twórczość w dziedzinie malarstwa i rysunku. Udział w ponad 200 wystawach środowiskowych i okręgowych – ogólnopolskich i międzynarodowych, ma na swoim koncie 31 wystaw indywidualnych. Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, BWA w Toruniu, BWA w Sieradzu, Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze, Galerii 261 ASP w Łodzi, Dell Bello Gallery w Toronto (Kanada), Cultureel Centrum w Rotterdamie (Holandia), The Modern Galery – Gornij Milanovac (Serbia), Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu (w ramach kolekcji 100 wystaw w Galerii Rogatka), BWA w Kielcach, BWA w Miechowie, Galerii Zielona w Busku-Zdroju, Stowarzyszeniu Promocji Artystów Wybrzeża ERA ART w Gdyni. Otrzymała 20 nagród: Przegląd Plastyki Radomskiej BWA, Radom – 1980-1983, 1986, 1987, 1992, 1995, 1997-1999; Ekologia ’93, Muzeum Wsi Radomskiej, Radom – I nagroda w dziedzinie malarstwa, 1993; Ekologia ‘94, Muzeum Wsi Radomskiej Radom – wyróżnienie w dziedzinie rysunku, 1994; 7 Ogólnopolski Konkurs Muzyka w malarstwie, Galeria Obok, Tychy – wyróżnienie , 1998; Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z Martwą Naturą, BWA Sieradz – I nagroda, 2000; 27 Przedwiośnie, BWA Kielce – nagroda Urzędu Miasta i Gminy w Busku-Zdroju, 2004; 28 Przedwiośnie, BWA Kielce –nagroda Domu Środowisk Twórczych w Kielcach, 2005; V Ogólnopolski Konkurs Malarski Triennale z Martwą Naturą, BWA Sieradz, 2009; Wyróżnienie honorowe na 6 Międzynarodowym Biennale Miniatury w Częstochowie, 2010; III Nagroda na 9 Międzynarodowym Biennale Miniatury w Częstochowie, 2016. Ponadto otrzymała: Nagrodę Rektora Politechniki Radomskiej, indywidualną I stopnia za osiągnięcia artystyczne, 2007; Nagrodę Rektora Politechniki Radomskiej, indywidualną III stopnia za osiągnięcia artystyczne, 2010; Medal Komisji Edukacji Narodowej, 2015; Nagrodę Rektora indywidualną III stopnia za osiągnięcia w zakresie sztuki, 2017. Po studiach pracowała jako kierownik nadzoru artystycznego w Wojewódzkiej Spółdzielni Pracy Rękodzieła Ludowego „Chałupnik” w Iłży, projektant reklam i wnętrz w Zakładzie Budownictwa i Inwestycji w Radomiu oraz jako nauczyciel rysunku, malarstwa i tkaniny artystycznej w Państwowej Szkole Plastycznej I stopnia im. J. Malczewskiego w Radomiu. Od 1997 pracuje w Katedrze Wychowania Plastycznego Wydziału Nauczycielskiego Politechniki Radomskiej, obecnie na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu jest kierownikiem Katedry Malarstwa i Rysunku. W 2000 roku, na podstawie cyklu prac malarskich Terytorium przyległe, uzyskała I stopień kwalifikacyjny (doktorat) na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Promotorem był prof. Włodzimierz Łajming (ASP Gdańsk), a recenzentami prof. Andrzej Gieraga (ASP Łódź) oraz prof. Henryk Cześnik (ASP Gdańsk). W 2005 roku, na podstawie uchwały Rady Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku, otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuki.

CREDO

Niedawno nazwano mnie spadkobierczynią szkoły sopockiej w trzecim pokoleniu – to trafne stwierdzenie, przecież Artur Nacht-Samborski uczył moich profesorów. Od lat uprawiam malarstwo, w którym kolor jest zawsze bardzo ważny; ale jednocześnie moje prace wskazywały na inny kierunek poszukiwań, który pozostaje ważny i dziś – konstruowanie własnych form i materii, dla których inspiracji szukam w naturze. Świat współczesny dostarcza wielu rozpraszających nas, bezładnych impulsów. W natłoku informacji płynących z różnych mediów, w narastającym tempie życia – zadaję sobie pytanie, czy pójdę właściwą drogą, aby odszukać interesujący temat dla moich prac , czy znajdę następny motyw podziwu dla świata, który mnie otacza? Motyw podziwu dla różnorodności istnienia świata organicznego i mineralnego. Każdy twórca uświadamia sobie potrzebę, a nawet konieczność wyciszenia – jesteśmy eremitami w swoich pracowniach, potrzebujemy ciszy, potrafimy ą najkorzystniej dla nas oswoić, bo wyciszenie pozwala uruchomić największą aktywność i pozwala dostrzec prawdziwe obrazy świata. Sztuka, podobnie jak religia, to obszar, w którym możemy szukać odpowiedzi na najbardziej zaskakujące i trudne pytania; o przekraczanie granic, przemijalność, istnienie – taka możliwość jest równoznaczna z poszukiwaniem szczęścia. ©

 

Prof. Małgorzata Strzelec


do góry
wyślij
drukuj





liczniki odwiedzin